Рак на белите дробове

Рискови фактори

Рисков фактор е всичко, което увеличава вероятността човек да се разболее от дадено заболяване, включително рак. Да си в досег с рисков фактор или даже с няколко, не означава непременно, че ще се разболееш. Все пак вероятността нараства значително.
Ето някои от факторите свързани с рак на белия дроб:

•  тютюнопушене
  •  пасивно пушене
  •  излагане на влиянието на някои промишлени вещества като радон, азбест, никел, хромати, катрани, медни съединения, арсеник
  •  органични химикали
  •  радиация
  •  замърсители на въздуха
  •  повтарящи се инфекции (туберкулоза)
  •  Употреба на алкохол

Намаляването на риска от рак, става значимо едва след 5 годишен въздържателски период. С увеличаването на този период, закономерно намалява и рискът, въпреки че, при бившите пушачи, той винаги е по-голям в сравнение с хората, които никога не са пушили. Жените развиват рак на белия дроб при по-кратък пушачески стаж и при по-малка експозиция на тютюнев дим.

•  Наследствена предразположеност – вероятността за развитие на белодробен рак е 2-5 пъти по-голяма при лица, имащи родител, болен от това заболяване.

Усложнения

Ракът на белия дроб може да доведе до усложнения като::

•  Недостиг на въздух. Ракът може да блокира въздухоносните пътища и да предизвика недостиг на въздух. Ракът може и да предизвика излив на течност около белите дробове, което също да затрудни дишането.
  •  Кръвохрак. Ракът може да предизвика кървене във въздухоносните пътища и да доведе до кръвохрак (хемоптиза). Понякога кървенето може да е и голямо. Има начини то да бъде овладяно.
  •  Болка. Напредналият рак на белия дроб може да предизвика болка. Кажете на Вашия лекар за болката. В началото може да е лека и само от време на време, но може да стане и постоянна. Медикаментите, лъчелечението и други видове лечение могат да Ви накарат да се чувствате по-комфортно.
  •  Плеврален излив (течност в гърдите). Ракът на белия дроб може да причини събиране на течност в пространството около белите дробове. Тя може да предизвика задух, затруднено дишане. Има начини този проблем да бъде решен.
  •  Разпространение на рака в други части на тялото (метастази). Ракът на белия дроб често се разпространява в други части на тялото – най-често мозък, кости, черен дроб. Метастазите могат да предизвикат болка, гадене, главоболие, или други симптоми, в зависимост от това кой орган е засегнат. В някои случаи е възможно лечение на изолирани метастази, но в повечето случаи целта е да се облекчат симптомите.
  •  Смърт. За съжаление преживяемостта на пациентите с рак на белия дроб не е висока. В повечето случаи заболяването е фатално. Диагностицираните пациенти в ранни стадии имат най-големи шансове. Проведете разговор с Вашия лекар.

<< Причини | Подготовка за Вашето посещение при лекаря >>