Колоректален рак

Симптоми

Дебелочревният рак нараства бавно. Счита се, че за неговата клинична изява са необходими поне 5 години. Около 5% от болните имат безсимптомно протичане. Нерядко клиничните симптоми на болестта се откриват доста късно. Клиничната картина на болестта зависи от локализацията на рака в дебелото черво и степента на разпространение.
Важни са следните 2 ранни алармиращи симптома:

• примеси на кръв в изпражненията – срещат се най-често при карцином на ректума и само в някои от случаите на десностранно разположените карциноми. Ето защо не може да се твърди, че след като няма кръв, няма и карцином.
  • внезапна промяна на навиците, свързани с дефекацията при пациенти над 40 годишна възраст. Обикновено това е най-ранния симптом при рака на дебелото черво. Може да се появи немотивиран запек, диария или смяна на запек с диария. Наблюдава се симптомът на “лошия приятел” – флатуленция / газове/ с изпускане по голяма нужда.

Туморите, които са разположени във възходящото черво, дават по-късно оплаквания, тъй като там червото е по-широко и известно време дебелочревното съдържимо преминава лесно. Най-честите симптоми при тази локализация на тумора са анемия, отпадналост, загуба на енергия. По-рядко може да се открие кръв, размесена с изпражненията. Поради по-широкия диаметър на червото запушването му и спирането на пасажа са редки.

Туморите в левите отдели на дебелото черво, които са по-тесни, водят до запушване на червото и стоп на дебелочревния пасаж. Болните съобщават за подуване на корема, коликообразни болки, особено след нахранване, промяна в ритъма на дефекация. Наблюдава се редуване на запек и диария, изтъняване на изпражненията поради стеснения от тумoра диаметър на червото. Може да има кървене, което може да не е постоянно, а от време на време. То може да е с ясна кръв или незабележимо, което да се установи само при лабораторно изследване на изпражненията. Наличието на кръв е чест симптом, но говори за напреднал процес.

Туморите на правото черво водят до промяна в ритъма на дефекация, запек, диария, болезнени спазми в областта на червото. Често болните съобщават за „незавършена дефекация“ (чувство на недоизхождане), дискомфорт в областта на правото черво.

При напреднал рак често се откриват:

• анемия;
  • изразено спадане на тегло;
  • опипващи се туморни маси при натиск по фланговете на корема;
  • проява на запушване на червото, което протича със силна болка, подуване на корема, повръщане.

При напреднал раков процес дебелочревният рак метастазира (дава разсейки) в близко разположени лимфни възли, а в последствие и в редица органи – най-често черен дроб, бели дробове и др.

Симптомите на дебелочревния рак са неспецифични и не са характерни само за това заболяване. Често диагнозата се поставя късно, при напреднал раков процес. Поради това, дори при най-дискретни оплаквания е наложително провеждането на профилактичен преглед. Диагностицирането на заболяването в ранен стадий е предпоставка за успешното му лечение.

<< Дефиниция | Причини >>