Колоректален рак

Превенция

Правете редовни скрининги за рак на дебелото черво

Хората със среден риск за колоректален карцином е редно да започнат редовен скрининг (прегледи), след като навършат 50 годишна възраст. Хората с по-висок риск, като тези с фамилна история, трябва да започнат по-рано.
Има няколко възможности за скрининг – всяка със своите позитиви и негативи. Обсъдете възможностите с Вашия лекар и заедно преценете кои възможности са подходящи за Вас. Опциите са:

• Ежегодно изследване за окултни кръвоизливи
  • Сигмоидоскопия на всеки 5 години
  • Колоноскопия на всеки 10 години
  • Виртуална колоноскопия (КТ колонография) на всеки 5 години

По-чести скринингови прегледи и започването им на по-ранна възраст, могат да Ви бъдат препоръчани ако сте с повишен риск за заболяването.

Променете начина си на живот, за на намалите риска

Хранете се с разнообразни плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни. Те съдържат витамини, минерали, фибри и антиоксиданти, които най-вероятно играят важна роля в превенцията на рака.

• Употребявайте алкохол в умерени количества. Ограничете се до едно питие дневно за жени и по две за мъжете.
    Спрете тютюнопушенето.
  • Спортувайте през повечето дни от седмицата. Опитайте да спортувате по поне 30 минути дневно. Ако не сте активни, започнете бавно, докато стигнете до 30 минути.
  • Поддържайте здравословно тегло. Ако сте в норма, поддържайте теглото си с диета и упражнения. Ако трябва да отслабнете, консултирайте се с Вашия лекар за най-добрия начин.

Превенция на рака на дебелото черво при пациенти с висок риск

За някои методики, вкл. медикаментозно и хирургично лечение, е доказано, че намаляват риска от преканцерозни полипи или рак на дебелото черво. Липсват доказателства, които категорично да доказват ползата им при пациенти със среден риск. Ако сте с висок риск, обсъдете с Вашия лекар ползите и рисковете с Вашия лекар:

• Хирургични методи за превенция на рака. В случаите на редките, наследствени синдроми като фамилната аденоматозна полипоза или възпалителните заболявания на червата като улцерозен колит, Вашият лекар може да Ви препоръча отстраняване на дебелото черво или ректума, за да не може да се развие рак на дебелото черво.

Профилактиката на заболяването е поемането на разнообразна храна, с по-малко мазнини, умерено количество белтъци и повече плодове, зеленчуци и фибри.

<< Справяне с диагнозата. Подкрепа