Рак на гърдата

Превенция

Превенция на рака на гърдата при жени със среден риск
Малки промени в начина на живот, могат да намалят риска от рак на гърдата. Опитайте да:

• Ограничите алкохола. Ако изберете да пиете алкохол, се ограничете до една чаша дневно.
    • Спортувайте през повечете дни от седмицата. Целта Ви трябва да бъде по 30 минути упражнения дневно.
    • Ограничете хормоналната терапия при менопауза. Комбинираната хормонална терапия може да увеличи риска от рак на гърдата. Обсъдете с Вашия лекар рисковете и ползите.
    • Поддържайте здравословно тегло. Ако в момента теглото Ви е в норма, поддържайте го. Ако има нужда да отслабнете, попитайте лекаря си за най-здравословния начин това да се случи. Намалете калориите, които ежедневно приемате и постепенно увеличете броя и продължителността на упражненията.

Превенция на рака на гърдата при жени с висок риск
Ако Вашият лекар е оценил Вашия риск за рак на гърдата на висок, можете да го намалите, като:

• Профилактични медикаменти (хемопревенция). Медикаменти, които блокират естрогена спомагат за намаляването на риска. Вариантите включват tamoxifen и raloxifene. Те имат и своите странични ефекти, като например риска от тромбоза. Tamoxifen, но не и raloxifene, е свързан с увеличен риск от рак на матката. Важно е да обсъдите с Вашия лекар семейната си история, за да може да се определи стратегията във Вашия случай.
  • Профилактична хирургия. Някои жени, с особено висок риск за рак на гърдата, може да изберат хирургично отстраняване на гърдите (профилактична мастектомия). Могат да направят избор и да премахнат и своите иначе здрави яйчници, за да намалят риска си както от рак на гърдата, така и на яйчниците.
  • Ранна диагноза на рака
  • Въпреки, че със скринингова програма Вие няма да се предпазите от развитие на рака, прегледите от лекар и личните прегледи, които можете да правите сама, ще Ви позволят да „хванете” рака в най-ранна фаза, когато лечението може да бъде много успешно.
  • Попитайте Вашия лекар за скрининга на рака на гърдата. Попитайте на каква възраст трябва да започнете редовните прегледи и излседвания, вкл. мамограми. Повдигнете въпроса за ползите и рисковете от скрининга. Заедно можете да решите каква скринингова стратегия ще изберете във Вашия случай.
  • „Запознайте” се с гърдите си, провеждайте редовно самостоятелни прегледи. Попитайте Вашия лекар как да правите самостоятелен преглед на гърдите си, да проверявате за бучки или други нетипични сигнали за някакъв проблем. Самостоятелният преглед няма да Ви предпази от рак, но ще Ви помогне да разберете по-лесно нормалните промени, през които минават гърдите Ви и да идентифицирате нетипичните знаци и симптоми.

<< Справяне с диагнозата. Подкрепа