Ре-проектиране на вируса с цел предоставяне на терапии на клетките

Изследователи „оголили“ вирус до неговата инфекциозна машина и обърнаха неговото доброкачествена ядро в превозното средство за доставка, което може да се прицели в болните клетки, оставяйки здравата тъкан незасегната.

Професор Джеймс Шварц притежава увеличена реплика на частица, подобна на вирус. Шварц и неговият екип ре-проектирали вируса, за да осигурят терапия на клетките.

„Наричаме това „умна частица“, казва Джейм Шварц, професор по инженерна химия и биоинженерство в Станфорд, който е провел изследването. „Правим частицата умна чрез добавянето на молекулярни маркери, служещи като адреси, от които изпращаме терапевтичните положителни товари там, където искаме те да отидат.“

Използването на умната частица за имунотерапия би включила маркиране на молекули по външната й повърхност, създадени, за да „обучат“ борещите се с болестта телесни клетки, да разпознават и разрушават рака, казва Шварц.

Според Шварц и неговия основен сътрудник, Ян Лу /по настоящем изследовател в Университета в Токио/, резултатът е доказателство. В началото, когато те започвали с изследването, преди четири години, финансиращите агенции казали, че това няма как да се случи.

Ще се изисква доста повече усилие, за да се постигне втората цел – пакетиране на малки количества медикаменти в такива умни частици, доставяне на частиците към и в заразените клетки и проектирането им така, че да оставят своите положителни товари.

„Доказателство за принципа“

„Това беше експеримент, доказващ принципа, така че има още доста работа за вършене“, казва Шварц. „Но аз вярвам, че можем да използваме умните частици за доставянето на противоракови имунотерапии, които имат минимални странични ефекти“.

Проф. Робър Лангър от Института по Технология, Масачузетц, лидер в терапиите с таргетирани медикаменти, не е бил свързан с експеримента, проведен в Станфорд, но също прочита доклада преди да бъде публикуван.

„ Това е впечатляваща работа, забележителен доклад“, казва Лангър. „Д-р Шварц и неговите колеги са свършили изключителна работа за стабилизирането на вирусоподобните частици и проектирането на тяхната повърхност.“

Таргетирините медикаменти са една от основните цели на медицината, защото те целят да фокусират лекарствата върху заразените клетки, минимизирайки страничните ефекти, които се получават при терапии като лъчетерапия, химиотерапия, които унищожавайки болните клетки, унищожават и здравите такива.

Скоро се очакват още резултати от проведените изследвания, които ще докажат дали различното проектиране на терапията би довело до значителни резултати и съответно принос в търсенето на лечение на рака.

Източник: текст – „Virus re-engineered to deliver therapies to cells“, Science Daily, 2015; фотография – Jose Luis Guardia Peinado

Няма все още коментари.